Tjänster

Lär dig om våra tjänster

Vi hjälper dig gärna!
Om du har funderingar, vill veta mer eller är intresserad av ett samarbete, tveka inte att höra av dig.

Har du frågor eller vill veta mer om våra tjänster?

Rickard Holmberg

Besöksundersökningar

Vi skapar nya insikter om era besökare

Vi skräddarsyr alltid våra besöksundersökningar utifrån era specifika mål och förutsättningar. Genom åren har vi genomfört ett stort antal besöksundersökningar på olika platser i Sverige, vilket gör att vi har god förståelse för hur man på bästa sätt designar mätningen för att nå huvudsyftet: att lära sig mer om sina besökare. Det är kärnan i varje besöksundersökning, även om vägen dit kan se olika ut.

Generellt sett använder vi oss alltid av på plats-intervjuer som huvudsaklig metod för datainsamling när vi genomför besöksundersökningar. Anledningen till detta är att man oftast saknar kontaktuppgifter till sina besökare, det finns helt enkelt inget annat sätt att nå hela målgruppen. Resenärer som bokar aktiviteter lämnar i samband med det ofta ut sin mejladress, vilket kan fungera som kontaktyta för enkäter, men på så sätt når man långt ifrån alla. När vi genomför undersökningen fungerar vi som ett fönster mot era besökare. Vi är på plats i er region eller kommun under en period, oftast under sommaren, och samtalar med de som kommit dit för att uppleva något. Den data vi samlar in under dessa samtal förädlar vi sedan till en pedagogisk rapport.

Perspektivet för en besöksundersökning kan variera, men vanligast är att undersökningen utgår från besökare i en kommun. Ofta kan fokus även ligga på besökare på ett specifikt besöksmål eller i en hel region.

Besöksundersökningen kan drivas av ren nyfikenhet, ofta genomför vi en så kallad nollmätning, då kommunen eller regionen saknar någon större kunskap om sina besökare. Då är det viktigt att börja någonstans, och sedan bygga vidare på de nya insikterna. I andra fall vill våra kunder testa något konkret, exempel på sådana frågeställningar är:

  • Hur mycket spenderar våra besökare under sina besök här, och på vad?

  • Har den digitala kampanjen nått ut till våra besökare så som vi önskat?

  • Hur stor andel av våra besökare är bosatta i Tyskland?

  • Hur stor andel av våra besökare sover över i vår kommun?

  • Varför väljer våra besökare att resa hit?

  • Hur mycket spenderar våra besökare under sina besök här, och på vad?

Ovan frågeställningar är exempel på sådana frågor som vi har ställt till tiotusentals besökare på mängder av olika destinationer. Detta har resulterat i en gedigen databas, vilket gör att ni enkelt kan jämföra ert resultat med andra destinationer.

Resa i Sverige

Syftet med undersökningen är att skapa ökade insikter om resande generellt, men också att bedöma och jämföra svenska destinationer med varandra. Mellan 5 000 — 7 000 personer får varje år besvara allmänna frågor om sina resvanor samt bedöma de svenska destinationer som de nyligen besökt. Respondenterna får besvara samma frågor oavsett vilken destination de bedömer, vilket resulterar i intressanta och relevanta jämförelser. Research One har genomfört undersökningen årligen sedan 2019.

2023 års undersökning levererades i februari och visade bland annat att utbudet av mat och dryck är den klart viktigaste aspekten för upplevelsen av en destination. Några av de andra viktigaste områdena för upplevelsen var utbudet av boendealternativ, promenadvänligt och atmosfär. Vidare visade 2023 års undersökning att användandet av digital turistinformation fortsätter att öka.

Vill ni delta i Resa i Sverige och låta er destination bli bedömd på över 20 betygsområden av faktiska besökare, samt bli jämförd med över 30 andra destinationer?

Kontakta projektledare Rickard Holmberg för mer information och hur man går tillväga för att anmäla sig.

En av de största undersökningarna om svenskars resande

Evenemangsundersökningar

Malmöfestivalen

Jönköping Horse Show

Boule-SM

Kulturnatten

Allt ljus på Uppsala

Storvretacupen

Apple Bay Day

Örebro Open Art

Karlstad Grand Prix

Svenska Rallyt

Melodifestivalen

Åmåls Bluesfest

Digiloo

Järvaveckan

H22 City Expo

Malmöfestivalen Jönköping Horse Show Boule-SM Kulturnatten Allt ljus på Uppsala Storvretacupen Apple Bay Day Örebro Open Art Karlstad Grand Prix Svenska Rallyt Melodifestivalen Åmåls Bluesfest Digiloo Järvaveckan H22 City Expo

Lär känna era evenemangsbesökare

Research One är ett av Sveriges ledande bolag inom evenemangsmätningar. Sedan starten 2016 har vi genomfört mätningar på över hundra evenemang runt om i Sverige. Vi genomför mätningar på allt från några av Sveriges största evenemang, till små marknader med några hundra besökare.

Våra evenemangsundersökningar utgår från de tre områdena Marknad, Nöjdhet och Turismekonomi. Vissa undersökningar omfattar alla tre, medan andra omfattar ett eller två av områdena. Genom att kombinera dessa skapar vi insikter som hjälper er att utveckla evenemanget, men också få ökad förståelse för evenemangets betydelse för kommunen eller regionen. Under uppstartsfasen stöttar vi er för att bättre förstå vilka undersökningsområden som är lämpliga för just ert evenemang. 

Ett evenemang får ofta stor betydelse för den kommun där det äger rum. Inte sällan lockar evenemanget långväga besökare, däribland många som övernattar på hotell, äter på restaurang eller ägnar sig åt andra aktiviteter i samband med sitt evenemangsbesök. Summan av det som spenderas av besökarna i samband med ett evenemang brukar kallas för turistekonomisk omsättning. Detta är ett viktigt mått på vad kommunen får tillbaka genom skatteintäkter som genererats av evenemangets besökare.

En helhetslösning för just ert evenemang

För oss är inget evenemang för stort eller för litet, vi kan vara på plats på ert evenemang med vår trevliga intervjupersonal 365 dagar om året över hela landet. Vare sig det är en musikfestival, idrottsevenemang, julmarknad eller kongress. Research One är den perfekta samarbetspartnern för er evenemangsundersökning!

Vi fångar in besökarens åsikter i realtid 

Vi anpassar metod utifrån det evenemang vi ska mäta. Arrangerar ni ett gratis evenemang är intervjuer på plats alltid den lämpligaste metoden, eftersom man i regel saknar kontaktuppgifter till sina besökare. Vidare är denna metod bra eftersom den fångar besökarens upplevelse i stunden, när denne befinner sig mitt i upplevelsen. Har ert evenemang tillgång till biljett- eller medlemsregister förespråkar vi oftast webbenkäter som skickas ut efter att evenemanget ägt rum. Detta är ett kostnadseffektivt sätt att nå ett stort antal besökare.

  • Tillväxtverket

    IBIS är en nationell undersökning om utländska besökare i Sverige, där Research One ansvarade för hela datainsamlingen. Totalt genomfördes omkring 10 000 intervjuer per intervjuår. Intervjuerna genomfördes vid ett stort antal färjeterminaler runt om i Sverige, bland annat i Göteborg, Stockholm, Visby, Trelleborg och Grisslehamn.

  • Fotografi av en skog

    Visit Sweden

    Sommaren 2022 genomförde Research One en omfattande undersökning av naturresenärer i Skåne och Dalarna. Studien kombinerade kvantitativa och kvalitativa metoder och resulterade i en rapport som bidrog till ökad kunskap om naturturism kopplad till turismpolitiska mål.